måndag 4 december 2017

4 december - Detektiven Gebbe

.
Stefan från Röda korset i Ödeshög kom just upp till ateljén från Kupan. Han hade med sig tavla och undrade om landskapsmålningens värde. Det var en reproduktion med ett beteslandskap av Bergh; inte värd mycket mer än ramvärdet, drygt hundra kronor kanske.

- Det finns några målningar till där nere, sa Stefan.

- Jag följer med, svarade jag. 

Bland alla reproduktioner och amatörmässiga lokala konstnärer fann jag dock ett mycket fint porträtt i olja på duk av en kvinna signerat Agneta Brunius.

- Ställ undan den, så forskar jag vidare i ämnet, sa jag.




Det blev en fråga på facebook och alldeles nyss svarade Ingrid Malm Andersson från Stockholm. personligt bekant med tidigare maken till Agneta Brunius, författaren Per Gunnar Evander att dottern Carin Evander troligen kan vidimera verket och porträttet.

Nu har jag tillskrivit Carin Evander och väntar med spänning på en fortsättning.
Det är spännande att vara detektiv.

Jag återkommer förstås ....

Senare tillägg, (kl 16.30 dag som ovan):
Kommunikation går idag uppenbarligen mycket snabbare via nätet än genom posthantering. Sålunda har jag numera fått direktkontakt med Carin Evander som meddelar att detta är ett porträtt av läkaren och författaren Christina Doctare, mycket riktigt utfört av Carins mor Agneta Brunius.
Nu har jag tillskrivit Christina Doctare, som jag känner sedan tidigare för att efterhöra eventuellt intresse.
Återigen sker kontakten meddelst ordinaire posthantering. Nu får vi se var detta slutar.

7 dec.: Köpet är klart. Porträttet står temporärt i förrådet i min ateljé för senare vidaretransport mot Stockholm. Christina Doctare är dock verkligt brydd över hur det kunde komma sig att tavlan en gång kom på avvägar, men nu har den äntligen hittat hem till slut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar