söndag 11 december 2016

11 december - Oförbätterliga snuskpellar

.
De härjar överallt, de oförbätterliga snuskpellarna och "skit-i-allt-arna" och det känns ibland hopplöst, tycker jag. 
Det är säkert bara några få procent av mänskligheten som hela tiden saboterar för andra och dessa tycks omöjliga att nå med vädjan och uppmaning om bättring och bot. 
Och dessa typer finns förvisso också hos oss i Ödeshög; de som skiter i allt!

Idag när jag som vanligt kommer till återvinningsstationen vid torget i Ödeshög ser det således ut som det brukar, egentligen varken mer eller mindre fördjäkligt. Mängder av sopor och skräp ligger i blötan runt omkring vår fina och servicevänliga anläggning som består av containrar för olika fraktioner. Det är faktiskt samma sak varje gång man kommer hit - skit överallt. 

Allt ska inte slängas i containrarna på platsen. Det finns inte utrymme för alla typer av sopor och det är heller inte tänkt så. Detta vet ju nästan alla och förstår och följer. Stora grejer till exempel och mera komplicerade ting skall fraktas till den stora anläggningen vid Orrnäs/Öninge och dit har vi alla kommunbor gratis tillträde mot incheckning med kommunkort. En fantastisk service helt enkelt!

Men vad gör man åt de där människorna som skiter i allt, de som lämpar av hushållssopor, möbler, rostiga kastruller, utslitna cyklar, glödlampor, lysrör och stora emballage hur som helst, de som bara ställer ifrån sig helt ogenerat och rakt av eller skuldmedvetet stoppar in i fel container, smyger av sig på "baksidan" eller gömmer i en "osynlig" vrå. Kan vi komma åt dem med information?




I somras talade jag med en annan "ordentlig" sopsorterare om problemen och han berättade därvid en i mina öron nästan osannolik historia han hade upplevt nyligen.
Så här var det:

" En bil parkerade på gatan utanför musikskolan och en liten flicka i knappt-tioårs-åldern klev ur och tog med sig ett gäng tunga plastpåsar och papperskassar med sopor mot anläggningen. Men istället för att sortera allt i respektive container ställde hon bara ned alltihop mitt i området och började gå tillbaka till bilen, så jag ropade tillbaka henne och frågade hur hon tänkte egentligen.
Flickan svarade mig då att hennes mamma som satt kvar i bilen hade sagt till henne att göra  precis så, ställa ifrån sig allt bara och snabbt komma tillbaka.
Innan jag hann göra något mer sprang flickan tillbaka och bilen med mamman försvann snabbt därifrån".

Nu hotar kommunen med att dra in vår centrala och för många medborgare så viktiga och lätt nåbara sorteringsstation i närheten av centrum på grund av allt skräp och skit. Det ser som ni förstår oftast förskräckligt snuskigt ut på platsen. 
Men jag tycker det är fel väg att gå, att ge sig för fenomenet. Inte måste vi väl ge upp för att ett fåtal snuskpellar saboterar vår essentiella verksamhet och service. 

Tyvärr tror jag dock inte att de jag här åsyftar läser min blogg, jag tror faktisk inte att det går att nå dem via andra medier, tidningar och utskick heller och jag tror tyvärr att ett fåtal personer rent ut sagt verkar vara just oförbätterliga. De tycks ilitterata och lågintelligenta pundhuvuden. Frågan är väl om somliga ens är läskunniga.(Så var det sagt!). Så vad gör vi? 

Har vi något annat val än att ta vägen med bevakningskameror till slut? Jag tycker faktiskt inte det. Kameror och informatin på plats om vitesförläggande samt mera kontroller. Det är dags! Nu!



4 kommentarer:

  1. Hej,
    Trosvisshet blir förminskat till hopp på en anständig och hållbar framtid därinne i dunklet och röran omkring containrar, kärl och glasigloos. Känslan är beklämdhet. "Allt flyter" (Panta rei). Herakleitos "den dunkle" tror jag, fast då insatt i en annan mer filosofisk, existentiellt utmejslad kontext.

    Röra. så ock omkring Avesta kommuns miljöstation till och från. Och det är väl som du säger med det behövligt preventiva även om slarvputtar, ansvarsoförmögna och återvinningsskeptiker alltid kommer att grumla det godas strävan.

    Märklig är ändå denna dunkelhet hos alltför många hur en återvinning/miljöstation fungerar. Den är ju jätteviktig. En inte alls så liten beståndsdel i hållbarhetstanken, erhålla en cirkulerande rörelse i sluten bana så långt det är möjligt.
    Nu finns ju också möjlighet att googla på allt som kan upplevas dunkelt - finns viljan så.

    "DIE OR RECYCLING!"

    I hisnande visuellt sköna regnbågsbokstäver stod det faktiskt så på en skolväska tillhörande en tioårsjänta. Jag blev tvungen gå nära och riktigt insupa det remarkabla som det kändes men som ju är framtidens absolut mentala attityd för det uppväxande släktet, viljan att förändra, kanske också något litet förlåta de dårskaper tidigare generationer ägnat sig åt. Kanske.

    SvaraRadera
  2. Hopp ändå Thord? om än inte trosvisshet, det är säkert positivt nog, och jag önskar jag kunde hålla med dig om dunkelhetens övervinnande men ofta försmäktar jag i tvivel.

    SvaraRadera
  3. En sak till.
    Vi är i stort behov av en nysatsning på ett gemensamt och alltomfattande "Håll Sverige Rent" igen. Det är inte självklart idag liksom det heller aldrig var självklart för oss som barn och unga då en gång i tiden, att inte slänga skräpet rakt ur hand och mun som ett animalium.

    SvaraRadera
  4. Gebbe! Gör en insats själv genom att bevaka platsen några timmar och återkomm med en rapport vilket klientel som grisar ner!!
    Vincent

    SvaraRadera