tisdag 28 juni 2016

28 juni - Orkidéer mitt i skogen

.
- Detta måste ha varit en öppen plats förr i tiden, säger Göran. Minst ett par torpställen låg runt omkring på skogen och här hämtade man säkert en del av sin höskörd. Alla de här tallarna får vi tänka bort förstås, myren var slåttervän på den tiden.



Vi vadar fram i ljumskhög vegetation av gråvide, starr, kråkklöver, vattenklöver, sjöfräken, vattenmåra, kärrspira, topplösa, gökört och en mängd olika slag av gräs. Efter gårdagens kraftiga regn är myrbottnen vattentäckt. Runt gråbarkade martallar breder torrare flak av vitmossa ut sig med invävda mönster av tranbärsrevor. 
Flera älglegor vittnar om nyliga uppbrott inför vårt ankomst hit, inte långt från Görans hem, men av detta hörde vi intet.

- Där, på andra sidan, kommer Boxholms skogar att hugga i höst, men jag har varit med och snitslat bort det viktigaste. Den här till exempel, säger Göran och visar mig en samväxt granbjörk.



- Man borde gå till kända platser oftare och på andra årstider, fortsätter Göran. Hit till exempel har jag bara sökt mig om hösten för att plocka tranbär, så det blev en väldig överraskning att finna de här orkidéerna. Vi var här igår Gunilla och jag och räknade dem och det blev nästan 150 stycken.



Orkidéerna är ängsnycklar, det blir vi helt överens om och de flesta är ljusrosa till färgen. Några exemplar går mot rött och ett par stycken är nästan purpurfärgade. En del individer är mer än halvmetern höga och alltså extremt saftiga och kraftiga, med stammar nästan som hos välväxt sparris, andra är mera taniga och småväxta.



Trots att vi är en bit ner mot Småland, flera mil från Östgötaslätten, måste det uppenbarligen finnas en del kalk i backen, resonerar vi. Ängsnycklarna svarar på sådant och de vi ser här minner troligen också om ett annat tillstånd, om forna tiders bondehushåll. De har överlevt smått och vegetativt i århundraden såsom orkidéer kan göra, för att plötsligt börja blomstra rikt och överdådigt när omständigheterna blivit gynnsamma.
Röjningen under kraftledningen tvärs över myren ger en glimt om forna tiders omfattande lieslåtter och har öppnat upp för det nödvändiga ljus som krävs för ängsnycklarnas återkomst.

Oväntade orkidéer mitt i skogen blir på så sätt ett skönt mellanspel i allt det granskogsmörka.

2 kommentarer:

  1. WOOOOOOOOOOOOOOOW
    så intressant att få läsa och se!
    Fortsatt god upptäckarsommar önskar
    Ewa-Britt

    SvaraRadera
  2. Tack min vän! Det finns så mycket att lära och upptäcka. En av alla upptäckter jag gjort är att man hela tiden kan känna sig som nybärjare - på ett positivt sätt! Spana på du också Ewa-Britt!

    SvaraRadera