torsdag 17 november 2016

17 november - Världen och ateljén av idag.

.
Det är mitt i november, när årstiden är som "värst". Nu gäller det att bara "överleva".
Äsch - vilka floskler. Känner vi igen dem? 
Jag tänker sluta med sådant omedelbart och beständigt!
Det finns ju ändå så mycket att vara glad och tacksam över satt i relation till vad som händer i världen runt omkring oss. Att gå inomhus, in i den rika värmen, tända ljus och njuta av stillhet är ett privilegium för de flesta i vårt land.
Så kan till och med snökaos i Stockholm bli till ett ämne att skämtsamt raljera omkring.



Vi vaknar till en djupsnöigt vacker morgon i Segeltorp med dotter Hannas familj.

Det våldsamma dödandet fortsätter runt omkring oss, värre och närmare oss än på många århundraden och flyktingar som flyr för sina liv blir till ett "problem" i den rika västvärlden.

Det stora liberalkapitalistiska landet USA, fyrljuset för många av Sveriges medborgare och flera politiska partier har valt en dåre till president. 

Förnekare och konspiratörer får alltmer luft under vingarna och klimatapokalypsen är snart ett faktum enligt många experter medan politikerna i världens länder tjabblar om petitesser.

Populistiska politiska partier ökar sin närvaro och röstandel också i vårt land. Från att bara för ett par år sedan ha varit ett frisinnat och öppet land har vi snabbt närmat oss ett främlingsmörker så svart att vi borde skämmas.

I min ateljé går livet vidare.  
Min avloppsvattenskada är slutgiltigt åtgärdad. Ännu fattas ett par radiatorer i galleriet men väggar, golv och tak är fräscha och tavlorna är åter på plats. Städning återstår, röjning och tillrättaställande i övriga utrymmen samt förhandling med försäkringsbolag och hyresvärd.


Stora galleriet i Ateljé Gebbe är färdigt.

Det har i mitt perspektiv varit en jobbig sommar och höst, men så sakteliga kommer allt i ordning, renare och lättare än förut, efter årtiondens samlande och verkande. Under hösten och vintern kommer jag att arbeta mig framåt mot en ny Ateljé Gebbe. En fågel Fenix reser sig ur askan.



Min verkstad är belamrad. Jag ger resten av år 2016 åt iordningsställande och röjning.


Jag överdriver inte om jag säger att jag har slängt ett ton med material. Ungefär trettio svarta sopsäckar med tidskrifter, skisser, gamla skräpakvareller, överupplagor av misslyckade litografier och övrigt har "gått i putten". Möbler, hyllor, mattor, stenar, fågelvingar, insektssamlingar och böcker har slängts eller bjudits bort.

Ännu återstår som ni förstår av bilderna mycket att sortera och slänga. 
Det kommer således inte att bli mycket målat ännu på en eller två månader. 
Men sen! Vilket sug jag kommer att ha, och redan har förresten. Det behövs, eftersom 2017 kommer att bli ett massivt arbetsår med fyra separata utställningar.

Ja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar