måndag 15 januari 2018

15 januari - Vintertåkern

.
Det blev ett nytt besök på Tåkerns is igår och en liten tangering till området också idag. Man kan liksom inte låta bli just nu när isen lägger sig och sjön blir tillgänglig och är spännande.



I ordning: Adam, Bengt och Konny på plats i tornet vid Tåkern för fågelräkning. Bosse var också där men han förberedde kaffet.

Tre kompisar: Adam, Bengt och Konny från Tåkerns fältstation hängde ut från torngluggen när vi, Ulla, Gunnel, Yngve och jag, gick förbi därunder efter vår isvandring bland många skridskoåkare som hörsammat "min inbjudan" till sjön den 14/1. 
De räknade svanar, sa dom, och resultatet överraskade oss alla - 3 480 knölsvanar och en grågås är kvar i sjön i den stora råk som sträcker sig över nästan hela sjön. Fåglarna är på stor distans och syns mest som ett vitt skum mot horisontens strandlinje.

Långt därute bland svanarna börjar nu också havsörnarna samlas till fest. Mängden sjöfågel lockar med lätta jakter eftersom många av svanarna börjar bli i sämre kondition, främst de unga, varav flera har begränsad ork och flygförmåga att ta sig vidare söderöver p g a sendragen häckning 2017.



Som vitt skum ligger flockarna av knölsvanar i råken långt därute och havsörnarna står bredvid som mörka prickar.

Själv kunde jag räkna in fem svarta prickar därute och mina medföljare fick lita till min utsaga att det handlade om havsörnar, först i tubkikaren fick jag observationen godkänd av följet.

Kompisarna i tornet som hade bättre överblick kunde hösta in ytterligare sex exemplar - total 11 havsörnar således - en god början men långt ifrån rekord. 



En tid framöver kan man faktiskt inte besöka Tåkern utan att notera havsörn.

Antalet örnar kommer att växa till sig under den närmaste tiden det fick vi bevis för idag Amjad och jag när vi vände hem från en arbetsfika på Väderstad Centralkonditori och mötte en seglande gammal havsörn på väg till Tåkern över Heda by. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar