måndag 12 oktober 2009

12 oktober - Tranor igen


- Såg du igår, säger Per-Åke som är kyrkogårdsarbetare och har en av sina arbetsplatser mitt över gatan från ateljén sett, alla tran´era som lämna Tåkern.

- Näe, svarar jag. När var det.

- Ä´ja arbeta vid Stora Åby kyrka och klocka var väl sådär tolv. Hela luften blev plötsligt alldeles svart. Det var som ett moln på himlen; minst tusen stycken eller säkert flera tusen. O alla for di runt i stora cirklar. Högre och högre, runt, runt hela ti´n. Det var ett förskräckligt liv. Ja titta på´t ett par tre minuter men sen måste ja ju börja jobba igen. Det skulle ju bli konssär senare på eftermiddan, så de va lite bråttomer. Men de höll på ända tes ja geck in.

- O´ja satt hemma och åt mat vid den tiden på da´n, suckar jag. Jag missade hela lyftet, hela föreställningen, hela bortflyttningen. Man måste ha lite tur, säger jag till Per-Åke o de hade du!
Idag är det säkert ganska tomt vid sjön.

Tranornas ansamling har blivit allt större och tidsmässigt förlängd för varje år som gått. Tidigare ägde bortflyttningen rum i september men numera är det oktober som gäller. Och mängden brukar kunna nå upp till 5 000.

Ändå ligger Tåkern i lä, vad beträffar tranor, av Hornborgasjön. Där räknades förra veckan nästan tjugotusen rastande individer. Nytt rekord igen! Var är taket? Vad innebär detta?
Jag tror jag återkommer med lite egna spekulationer senare.
.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar