torsdag 1 oktober 2009

1 oktober - Jordbävningar på Sumatra

"Vykort" från Padang på Sumatra - foto Lars Gezelius

För i dagarna exakt två år sedan var jag på Sumatra. Det var lite av en drömresa som gick i uppfyllelse.
Efter ett cirka tio dagar långt besök lämnade vi den spännande ön från provinshuvudstaden Padang, flög över Benkulu och landade efter någon timme åter i Jakarta på Java. Just då drabbades Benkuluområdet på västra Sumatra av en stor och svår jordbävning som vi "missade" med bara någon timme. Vi visste inget om detta förrrän vi fick oroliga förfrågningar hemifrån via SMS och telefon.

Nu har det återigen hänt. Två svåra jordbävningar i samma område och mina tankar går förstås till människorna där.
.
Mötesplats Sumatra - foto Karl-Martin Axelsson

I Sverige befinner vi oss långt borta från epicentrum, i en trygg tillvaro, men jag känner en stor närvaro och närhet just nu, fullt förståeligt av en annan dignitet än för de flesta, eftersom jag har varit där. Resandet har gjort mina referensramar vidare, min oro och mina omtankar också.
Det är sagt så många gånger redan, men tål att upprepas igen - idag har vi hela världen i vårt vardagsrum.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar