onsdag 12 augusti 2009

12 augusti - Spår av lodjur


Bruno tittar just in. Han saknade mig på fiket, säger han, och vill visa mig två kort från i vintras som han nu äntligen har framkallat.

- Nå, vad säger du? Vad är det för spår, frågar han?

- Absolut bestämt lodjur, säger jag.

- Ja, jag tänkte nog det, säger Bruno. Jag tog kortet hemma i skogen vid Givetorp i vårvintras och jag har sett såna spår tidigare år också men kanske aldrig brytt mig förut.

- Det är känt att det finns en liten lodjursstam i kanten av det småländska höglandet mot södra Östergötland , berättar jag.
Det finns troligen att par ynglande honor som håller revir i trakterna och några hanar som vandrar runt över stora områden, kanske från Kisa i öster till Grännatrakten i väster.
För några år sedan var det verkligen hett, eftersom det var ett lodjur som prederade på rådjur ända intill Ödeshögs samhälle och jag var själv ute och tittade på färska spår, avslutar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar