tisdag 12 december 2017

12 december - I ateljén

.
Det börjar bli sen kväll nu och jag avslutar arbetet för dagen.
Två oljemålningar som jag skissade upp förra vintern har nu fått liv efter nästan ett års arbete till och från. Det är så jag jobbar.

Uttern har blivit ett djur att räkna med i bygden och den finns numera i kommunens alla vattendrag. Det hela är fantastiskt, det har jag skrivit några gånger tidigare, men faktum är att jag ännu inte själv har haft lyckan med mig att se utter i Sverige - mängder av spår lite här och där, det är sant och visst och tre trafikdödade uttrar har jag tagit hand om, men kanske kan det bli av den här vintern. Jag kommer att anstränga mig extra.



De två oljorna kommer jag nog att kalla: "På utterspaning I och II". Den ena är från ett tillflöde vid sjön Noen i gränstrakterna i norra Småland och den andra från "min egen Tåkernkanal". Det var så jag upplevde mina nästanmöten.



Ute har snön idag fallit decimeterdjupt, tung och blöt. Snart kommer nog allt att smälta bort igen men det blev vackert ett tag åtminstone - och lite ljust i mörkret.

Inne i ateljén blommar mina vinterståndade träd.



Kamelian är på det sista



Solanumträdet har fått sin första inomhusblomma.



Och Crassusen, min stolthet före allt annat, blommar på sin andra säsong!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar