onsdag 1 augusti 2018

1 augusti - Ett barnafynd

.
- Kom morfar, säger barnbarnet Blanca. Det sitter ett konstigt djur på dörren.

Sådana är de mina barnbarn, att de vet att reagera på saker och ting i naturen både av eget intresse och framför allt för att de vet att morfar vill veta och kanske till och med kan berätta något nytt och spännande.



Det är en rotfjäril som sitter på dörrkarmen, alldeles stilla och orädd. Jag tror mig ana ungefär detta och letar senare vidare på nätet och finner att arten Kamsprötad rotfjäril tillhör ordningen "småfjärilar" Microlepidoptera, är allmän i södra Sverige, att den vetenskapligt heter Triodia sylvina och att larven lever på daggkåpa. Men mycket mera än så finner jag inte, alltså går jag vidare i nationalnyckeln och hittar ytterligare lite till, men inte så mycket som jag önskar eller trott.
Jag fastnar ändå för engelsmännens, oftast härliga namngivning, eller vad sägen man om: Orange Swift.

Nåväl kära vänner. Ta nu en ordentlig titt på den här fjärilen, det är den verkligen värd. Klicka på bilden för större format.
Naturens rikedom av former och färger är fantastisk. Så kan en liten fjäril, knappt två centimeter stor visa sig vara ett underverk, eller hur?!

Sen fångar Blanca fjärilen varsamt i sina händer, låter den sitta en stund på fingret och släpper den snart fri att flyga iväg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar