onsdag 6 juni 2018

6 juni - Hemma från Spanien

.
Jag gör ett kort inlägg mest för att visa att jag är på banan. Vi har varit i Spanien på en stunds avkoppling nämligen, Ulla och jag, närmare bestämt i kommunen Pilar del la Horradada, ungefär sex mil söder om Alicante i en s k urbanisación kallad Mil Palmeras.
Det blev en mycket skön återladdning efter en stressig vår, med många små utflykter, naturstudier och lagom med sol och bad i en temperatur så där runt 25 grader och ibland med mulen himmel och t o m lätt regn och åska, lämpligare alltså för semester än de trettio som varit hemma i Sverige under tiden.

Nu är jag tillbaka i ateljén och börjar med en snabb bildrapport om resan i min dagbok. Sen blir det ungefär som vanligt igen.



Dolkstekel i tistel. Jag återkommer med närmare artbestämning.
Senare tillägg: Denna dolkstekel som är Europas största stekel har det vetenskapliga namnet Megascolia maculata, på engelska Mammoth Wasp (Mammutdolkstekel)


Spansk ekorre, lite annorlunda färgad än vår svenska, men samma art.


En gräsfjäril som något liknar Svingelgräsfjäril, men även om detta ber jag att få återkomma.
Senare tillägg: Den borde jag ha känt igen, ty  det är ju en kvickgräsfjäril som också finns hemmavid. Jag försvarar mig med att den i min hembygd är mycket mera mörkbrun, inte alls så här orangebrun.


Blommande Jakarandaträd, en inplanterad trädgårdsart vanlig i parker. Full med honung och bin.


Middag ute, den här gången på en grekisk lokal. Ulla med en mousaka och jag snart beredd att att ta mig an Boquerones fritas (friterad ansjovis).


På den härliga playan med lagom varm sand och njutbar vattentemperatur är man inte ensam. Även den tidigare så rara fågeln Rödnäbbad trut, den här ringmärkt, har funnit nya möjligheter och därmed ökat väsentligt i området.


Fågeln Sammetshätta, här en hane, är nog den mest typiska och allmänna "sångfågeln" i Spanien med omnejd. Den ser man och hör man precis överallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar