fredag 16 mars 2018

16 mars - Över Omberg

.
Man kan nästan inte missa havsörnar hemmavid idag. Tänk bara vilken utveckling från när jag var ung fältbiolog. Då var en levande havsörn en sensation medan uppstoppade exemplar fanns i vartenda skolmuseum. Det var väl just det!



Igår hängde två havsörnar över Omberg. De seglade så fint över skogen på nordostliga uppvindar och jag tänkte, som så ofta numera, att det nog bara är en tidsfråga innan ett bo byggs i bergets gömme. Då blir återkomstens lycka fulländad.

1 kommentar:

  1. Grattis! Själv har jag nu varit ute vid Hov två gånger, likaså vid Glänås och vandrat på isen och en tur till Omberg/Borghamn. Där har jag lyckats kamma noll om man inte räknar med den fantastiska naturen i trakten av Omberg/Tåkern! Men jag kommer igen. Havsörnen SKA fastna på bild. By the way; det var nog både utter och mink. I helgen hittade jag femtåiga spår, 7,5 cm långa på den tunna isskorpan vid ån. /Ulf

    SvaraRadera