torsdag 4 januari 2018

4 januari - Larm om dålig vasskvalitet - ett hot mot Tåkern

.
Nyåret passerade utan våra sedvanliga nyårsgäster, som var hemma p g a en Twar-infektion, men vi blev ändå sugna på en liten utflykt för oss själva, Ulla och jag. 
Det välrennomerade Centralkonditoriet i Väderstad var stängt, så vi körde mot Vadstena istället varvid vi passerade besöksplatsen vid Hov och bestämde oss för ett besök.



Utsikt över den gamla Furåsavassen.

När jag såg ut över det välbekanta vasshavet greps jag av en omedelbar känsla av sorg och stort allvar. Det stora gamla vassbältet vid Furåsa var nämligen i urusel kondition, nästan som dött, skulle jag vilja påstå. 
Jag tror kanske inte att någon annan besökare tänkt på detta, har sett eller förstått realiteten tidigare. Men jag har levt med Tåkerns vass så länge nu att jag är väldigt känslig för förändringar i denna unika biotop. 
Tåkern vore något helt annat utan sin stora vass och denna åsikt har jag kämpat för under lång tid.

Jag har därför slagit larm tidigare flera gånger i olika kanaler såsom i pressen, i TV, vid möten med Tåkerns fältstation och med förvaltaren Länsstyrelsen i Östergötland, men mötts av, inte motstånd kanske, men oförståelse och en ganska stor dos av ignorans och okunskap.


Furåsavassen är livlöst grånad och nästan helt utan tillstymmelse till frösättning. Normalt skall vassen vid denna årstid vara mättat ockrafärgad med ett "tak" av bruna frövippor.
Syna bilden noga genom att klicka och förstora och notera själva eländet!

Jag blev, trots mina tidigare/tidiga insikter, ställd av dela hela. Värre än jag själv trodde var det minst sagt.

Nu är det riktigt på allvar. Nu måste det satsas på Tåkerns unika och värdefulla vass, Nordeuropas förnämsta och därmed unikt i sin position geografiskt och miljömässigt.



Furåsavassens östra parti mot Hovviken uppvisar även den dålig kvalitet. För jämförelse: notera att ytterkanter och smala stråk mot öppet vatten har frisk vass, så som det borde se ut överlag.

Jag uppmanar inblandade parter: förvaltaren av Tåkerns naturreservat, Tåkerns fältstation och Tåkerns regleringsföretag att genast sätta igång ett utrednings och åtgärdsarbete vad gäller Tåkerns vass ur alla aspekter. Besluta om medel och kontakta lämplig forskargrupp vid universitet och sätt igång under 2018.
Jag börjar så här i min blogg för att sedan gå vidare.

Det börjar bli bråttom nu.

Gebbe Björkman, januari 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar