fredag 26 januari 2018

26 januari - Till minne

.
Imorgon är det "Förintelsens dag" till minne av den fruktansvärda historien om ett Nazityskland och vad det gjorde mot människor. Inget verkar vara är självklart längre i dessa tider av glömska, förnekelse och "fake news". Man måste ständigt upprepa, lära och arbeta och vi måste alla ta del.



Den välkända porten in till koncentrationslägret i Auschwitz.

Jag tycker att det är oerhört viktigt att ta del av det fruktansvärda och ett av mina mål i livet var därför att besöka något av alla koncentrationsläger. Det blev av 2015 då Ulla och jag tillsammans med två goda vänner besökte Auschwitz/Birkenau utanför Krakow i Polen, en oerhört stark och hemsk upplevelse som satte eviga spår i mitt minne och själva livet. Något förändrades helt enkelt och detta var viktigt!



Birkenau.

Mitt bidrag i kampen är bland annat en artikel som jag skrev på Correns kultursida den 27 januari 2010, en artikel om ondska skriven i förbittring och vanmakt. Jag hoppas att du tar dig tid att läsa den. Klicka på bilden till större storlek.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar