fredag 3 november 2017

3 november - Annorlunda snabbvisit

.
Jag är tillbaka igen från två veckor i soliga Spanien och har således en hel del att tala om. Men jag väntar med allt detta och koncentrerar dagens återintåg i bloggens värld till det annorlunda besök vi fick i trädgården idag.

Jag klippte rosor och murgröna, medan Ulla och Hanna räfsade löv, när jag plötsligt hörde ett starkt,  liksom klirrande fågelljud som faktiskt påminde en del om munkpapegojornas skränande skrik från dadelpalmerna vid den spanska kusten, alldeles nyligt dagligen närvarande i mina öron.

Jag spanade runt och till slut upptäckte jag producenten. Det var en papegoja som satt i i grannens parklönn och lockade. Eftersom jag inte hade kamera med mig använde jag min idag tämligen usla mobil för ett dokumentationsfoto. Suddigt blev det och distanserat men ändå något.

Det var en rosenhuvad dvärgpapegoja, en art från sydvästra Afrika, populär som burfågel, tyvärr får jag väl säga, eftersom den inte är lättskött med sin skränighet och sin väl kända svårighet i häckningsframgång under fångenskap vilket lätt leder till besvikelse. 
Arten är mycket bättre i frihet på hemmaplan!

Kanske hade de här ovan beskrivna svårigheterna lett till ett medvetet utsläpp, fast troligare är förstås att det hela skett av misstag. Någon var säkert väldigt ledsen.
Hursomhelst. Här var den nu i frihet bland inhemska fåglar, ensam i sin utsatthet med ett dystert framtidsperspektiv i utsikt, en oundviklig död inom kort.



Det blev blott en snabbvisit, tio minuter stannade den exotiska gästen i trädgården sen drog den vidare mot söder faktiskt och kanske kan fler ornitologer följa resan, men inte kan den väl nå Falsterbo i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar