tisdag 21 november 2017

21 november - Service

.
Ålderdomens förbannelse är ökande skröplighet och allmän degenereringen av kroppen och dess funktioner. Jag känner väl ändå att jag bara är i början av processen men vet samtidigt att den faktiskt har pågått allt sedan  tjugoårsåldern och accelererar i tempo nu när man har passerat dryga 70. Jag har börjat räkna ner så smått och ser att åren framför mig är snabbt försvinnande och att tio år bakåt inte är någonting jämfört med de tio kommande. Suck!

Det hela har startat med min vänsterfot.
Jag måste numera välja trottoarsida att gå på, den måste luta åt vänster för att jag inte skall få ont. Riktigt problematiskt blev det nyligen på Spaniens östkust, då jag bara kunde gå söderut beroende på strandens lutning. När jag vände tillbaka mot norr fick jag så stora problem att jag funderade på att fortsätta hela varvet runt av den Iberiska halvön.

Jag som alltid bertraktat mig tillhörande den atletiska typen har nämligen fått reda på att jag numera är plattfot - ett skrämmande lågt omdöme enligt min mening, och inte är det heller nog därmed - min vänsterfot är nämligen i behov av åtskilliga ingrepp och korrigeringar den närmaste tiden.


Ortopedläkaren Kristoffer i Motala baissar dock det negativa epitetet, plattfot, genom att titta mig rakt in i ögonen och förklara att det drabbar i stort sett alla fotbollsspelare. Nu har jag ju förstås inte varit speciellt verksam i det området men har istället gammal badminton att ta till som förklaring.

Det hjälpte inte med de hålfotsinlägg som jag fick för ett halvår sedan. Nu är det dags för operation säger Kristoffer. Det är ett rutinuppdrag för mig, säger han, en "snickaråtgärd", men för dig som patient är det lite värre.
Räkna med besvärligheter och smärta och en konvalescenstid om totalt minst sex veckor, tre med gips och tre utan. Jag skall nämligen flytta hälen, förlänga hälsenan och lyfta upp fotvalvet. Artrosen med stortån tar vi därefter i nästa omgång.

Vi hör av oss med tid och sen är du välkommen på service!

Senare tillägg:
Genom facebook, där jag presenterade kortversionen av detta meddelande har jag fått många trösterika ord, glada tillrop samt goda råd. Genom släkt-i-släktingen Lisa fick jag följande länk till en websida om mitt problem. Lisa visste precis eftersom hon gått igenom samma sak.
Tack Lisa - nu har jag läst på.

http://fotkirurg.se/information-om-hyprocure-operation-och-hyperpronations-operation/

1 kommentar:

  1. Hallå...
    Aj, aj, vi som ville vara
    på GOD FOT MED DIG, nu håller
    jag tummarna för Dig... Att allt
    ordnar sig... Till det bästa!!!

    SvaraRadera