söndag 5 februari 2017

5 februari - Whiskyprovning i Linköping

.
Igår tillsammans med två av mina mågar på Linköpings Konsert&Kongress, genom generös julklapp från Ulla, avnjöt jag årets Whiskyprovning för kanske femte året i rad.
Det är ett verkligt kulturevenemang av rang för den som vill och kan.

Kl 18 steg vi alltså in i ångorna tillsammans med hundratals andra whisky-lovers och ägnade resten av denna kväll åt sparsamt utvalda och mestadels givande smaktester av ädel gyllene dryck av framför allt skotsk men ikväll även japansk härkomst.

Men mest ändå kan ett lyckat seminarium vara och i år gavs oss en ny möjlighet till en superprovning när vi fick plats på front row vid Springbanks eftertraktade seminarium på fem sorter Campbeltown-whisky under trevlig och kunnig guidning på konferenssal "Operetten".



Jag minns inte vår ledares namn och tro för all del inte att det var så här suddigt jag upplevde provningen. Jag har faktiskt allt klart för mig i detalj.

Företaget Springbanks ägs sedan fem generation av familjen Mitchell, grundades på 1820-talet och är idag en av få fristående whiskyproducenter i Skottland. Företaget producerar whisky under tre separata märken: Hazelburn, Springbank och Longrow. Vi fick prova nya spännande tappningar av dem alla tre.



De här fem sorterna blev våra under kvällen och framför allt fyran Springbank 21 år var naturligtvis en verklig höjdare. Endast trehundra flaskor finns buteljerade och en av dessa blev under kvällen vår. Fantastiskt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar