lördag 25 februari 2017

25 februari - Medial reaktion på min varningsklocka om Tåkerns torka.

.
Corren var snabbt på efter mitt larm om hur det står till med Tåkern.
Reportern Mia Karlsvärd hörde av sig direkt och ville skriva om problemen med vattenbristen i sjön.
Hon önskade dock brädda mina synpunkter med intervjuer från flera håll, vilket jag tyckte var en bra idé.

Varningsklockan var en artikel jag skrev den  22 februari, se nedan!

Så här ser B1:an i Corren ut denna dag, lördag 25 februari 2017


Faksimil Corren B1/reportage Mia Karlsvärd.

Och här är fortsättningen B2 i Corren, lördag den 25 februari 2017


Faksimil Corren B2/reportage Mia Karlsvärd.

Så har då min anmälan gått vidare och blivit offentliggjord så att vederbörliga myndigheter förhoppningsvis kommer att vara på tå inför både fortsättningen av den här säsongen och beredda med åtgärder också inför nästa år.
Det finns nämligen saker att ta tag i, t ex det här med vattenuttag för bevattning av åkrar; en viktig punkt som uppenbarligen är högst olaglig. 
En Tåkernnära gård hade en pump som hämtade vatten ur en sinande och t o m uttorkad Disevidå under sensommar och höst, mitt i värsta torkan, för att vattna potatisåkrar. Det är fakta som jag står  för och jag hoppas att dylika tilltag bevakas bättre fortsättningsvis.

Här är också en länk till Correns reportage i nätupplaga:


*

En liten reflektion i all ödmjukhet över tidningsartikeln bara, för att ställa vetenskapliga fakta till rätta. Det gäller mittenbilden av de tre i rad ovan. Den sägs visa dammussla men så är det inte. Den visar en snäcka - en posthornssnäcka, som också är mycket vanlig i Tåkern
Så här delar man in molluskerna/blötdjuren:


A. Musslor. Har två motstående skal. Alltid vattenlevande i både sött och salt vatten. Den här är en dammussla. Vanlig i Tåkern.

B och C är snäckor. De har ett vridet skal och är alltså sniglar med snäckskal. Många arter finns både i vatten och på torra land. De här två är vattenlevande och är vanliga i Tåkern. C = Större dammsnäcka och  B = Posthornssnäcka

D. Är en snigel. Så kallas de sniglar som saknar yttre skal. Det här är en Svart Skogssnigel.

Bläckfiskar som också är mollusker lämnar jag därhän. De finns inte i Tåkern.
Tack för ordet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar