torsdag 16 februari 2017

16 februari - "Det mest älskvärda"

.
Rödhaken 
Finns det något mer älskvärt än den?

Finge publiken bestämma kunde jag måla rödhakar på heltid. Vi är tio miljoner människor i Sverige nu och av detta kanske det blir 2 miljoner hushåll. Jag tänker att med ett rödhakemotiv per bostad har jag mer än nog för både resten av detta och eventuellt kommande liv. Fast det är klart det finns ju fler "fågelmålare" som gör rödhakar i akvarell, så vi måste förstås dela på kakan.

Av ovanstående anledning trotsar jag för det mesta önskemålen och håller igen. Högst en gång per år, tänker jag. Man får inte slita ut varken sig själv eller rödhaken.

Nu är det emellertid dags igen.
Incitamentet är det kommande gemensamma lotteriet till OM-kulturs Konstrunda under Kristi Hemmelsfärdshelgen i slutet av maj och att jag har blivit utvald. Nu letar jag efter något lämpligt verk i ateljén för minst 1500 kr. 
Men, jag finner inte något vettigt.

Äsch, jag gör en rödhake, "det mest älskvärda" av allt, tänker jag, det kan väl vara så dags igen och för lotteriets och publikens skull blir ju det säkert perfekt - och prisvärt!



Och så här blir då 2017 års variant. Varsågoda! Originalet kommer jag att presentera under Konstrundan på plats ovanför lotteribordet och då kanske jag kommer att berätta lite mer om hur lite "älskvärd" en rödhake också kan vara i verkligheten.

En mycket livaktig diskussion uppstod i tråden om Rödhaken på FB. Länk här:

https://www.facebook.com/gebbe.bjorkman/posts/10212704369712572?comment_id=10212716433934170&reply_comment_id=10212719778017770&notif_t=feed_comment&notif_id=1487342394454506

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar