tisdag 3 januari 2017

3 januari - Sveriges högsta träd II

.
Jag fortsätter mina rapporter om det nyfunna högsta trädet i landet; en silvergran på Omberg. 
Jag fick nyligen ett meddelande från vännen Christer. Han har varit där och mätt och nu är det vidimerat att detta förmodligen är landets högsta träd, en silvergran på 49,5 meter och att det ännu är under stark årlig tillväxt. En verklig jätte som kommer att bli än större med andra ord!

Jag har skrivit om det här trädet flera gånger under december månad. Bläddra neråt för mer information!



"Hej Gebbe!

Idag är trädet "kontrollmätt" av mig och Birthe.
Det stämmer med 49,5 m höjd. Omkretsen är 330 cm.
Grovt räknat borde trädet innehålla, i volym, drygt 20 m3sk. (skogskubikmeter) 
För att hitta ett träd i en "vanlig" skog som håller 1 kubik så måste man leta reda på ett riktigt stort träd.

Gott Nytt År 
till Dig och din familj!

önskar

Christer och Birthe"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar