torsdag 8 december 2016

8 december - Efter Vinterkräksjukan och under tiden

.
Så. Nu har jag genomlidit årets vinterkräksjuka, en av dess stammar vill säga, eftersom det finns en handfull olika, som var och en inte ger upphov till gemensam immunitet, vilken förresten inte heller varar längre än ett par månader, vad jag förstår. Risken att allt börjar om ideligen är tyvärr stor således.
Forskningen på dessa s k Retrovirus är just nu intensiv eftersom magsjukorna orsakar enorma förluster i dagens samhällen.
Nyligen har några forskare lyckats med att odla virusen utanför människokroppen, i petriskålar med näringsgelé för första gången, så nu öppnas ett hopp om att kunna studera virusen i laboratoriemiljö, vilket ökar förutsättningarna betydligt för att finna ett gångbart vaccin. 
Man hoppas verkligen på lyckat resultat. Det kan säkert alla hålla med om efter en intensiv släng av denna äckliga sjuka.
Men som sagt, nu är den över för den här gången för mig; i god tid före jul och nyår, och ur den aspekten är jag helt nöjd.

Under senare delen av min konvalecens, man ska vara sjukdomsfri minst två dagar efter avslutet, ägnade jag tiden i sängen åt läsning och studier.
Jag studerade bland annat mängder av "Tutorials" (studievideor) om t ex akvarellmålning på nätet, läste böcker och tidskrifter, kollade missade vetenskapliga program på SVT-Play samt tog del av intressanta uppslag på facebook och på nätet i allmänhet.

Jag tänkte förmedla ett par tankeväckande uppslag av olika karaktär.

1. En upphetsad motståndare till allt vad modern konst är och står för, tycker jag var lite rolig och intressant. Han ger inte mycket för s k "Contemporary Art" utan betraktar den som både "Crap" och "Kejsarens Nya Kläder"¨och mycket mera därtill.
Ta del av detta inlägg i konstdebatten.

Här är länken:


2. Läs här hur ett riktigt stort jäkla kryp blir satt på plats av ett pyttelitet kryp. 

I korthet: En liten utrotningshotad snäcka - Smalgrynsnäckan, Vertigo angustior, endast 1,8 mm lång har satt käppar i hjulet för Donald Trumps tänkta golfbana i Storbritanien. Så kan det gå!



Läs vidare här, saxat ur SvD nätsida:


3. 
Strax efter lunchtid den 7 december utbröt ett jubel hos många naturorganisationer runt om i Europa. EU-kommissionen meddelade då att Art- och habitatdirektivet och Fågeldirektivet både kommer finnas kvar som skydd för natur och fåglar i Europa och dessutom ska bli ännu effektivare skydd i framtiden.

Läs vidare här om denna viktiga seger för Naturen:

http://www.natursidan.se/nyheter/besked-fran-eu-mottes-av-jubel-enorm-seger-for-europas-natur/

2 kommentarer:

  1. Ja!! Applåder och visslingar för fortsatt/förstärkt skydd för natur och fåglar i Europa.

    Och förstås: Jubel att du är på benen igen!

    SvaraRadera
  2. Hurra!
    Och jag är mycket riktigt någorlunda tillbaka på banan igen. God Jul Thord!

    SvaraRadera