tisdag 13 september 2016

13 september - Det sjunger falskt i bålgetingholken

.
Det sjunger, möjligen på sista versen och kanske en aning falsk, tror jag, ur fågelholken vi husknuten på Stugan nere vid Tåkern. Det ligger liksom en svag ton över tomten när man lyssnar noga.
Bålgetingar har nämligen tagit över och lite undrar jag vad som faktiskt har hänt.

Eftersom etableringen verkar ha skett nyss, under hösten, jag har alltså inte sett några bålgetingar vid just den här fågelholken tidigare i sommar, men väl i grannskapet, trodde jag och tror jag kanske fortfarande, att det var en nyflygg drottning som var ute för att rekognonsera inför kommande säsong. 
Kanske, tänkte jag, går det till på det sättet, att de nya drottningarna spanar in och prövar tänkbara boplatser redan i år för att vara tidigt klara inför sitt magnifika kommandeliv under nästa. Och, tänkte jag också häromdagen, då när jag upptäckte bålgetingen sitta där och surra i holkhålet, att det kanske kunde vara värt ett litet skriveri i form av en teori i min Naturliga dagbok om detta tänkta sammanhang.

Men igår blev jag istället villrådig, något var fel med det hela, ty nu satt inte bara en bålgeting där och surrade i öppningen. Jag såg två. Om det verkligen var drottningar blev jag då också lite tveksam till, när min ursprungliga geniala teori riskerade falla pladask. 



För inte, kan väl två drottningar tänka sig att slå ihop sina påsar; ingen aggression fanns dem emellan, var det här ändå ett av mig sent upptäckt sommarbo, men i så fall plyttelitet, inget bomaterial syntes i holköppningen som det brukas göra när det gäller bålgetingar, och, jag såg endast dessa två getingar på plats. 

Hur kommer man vidare med sådana funderingar? Ja, ni förstår kanske att jag är brydd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar