torsdag 11 februari 2016

11 februari - Arbete med fjärilar

.
Jag har fått förfrågan om och också tackat ja till att göra en dekal för år 2016 till Svensk Dagfjärilsövervakning.

Svensk Dagfjärilsövervakning är ett nationellt miljöövervakningsprogram som leds från Lunds Universitet på uppdrag av Naturvårdsverket.
Verksamheten möjliggörs av frivilliga landet runt som mellan den 1 april och 30 september räknar fjärilar enligt gemensamma och standardiserade metoder.



En årsrapport utkommer varje år.





Den allra första dekalen med motivet "Svartfläckig blåvinge" gjordes av min konstnärskollega och vän Måns Sjöberg 2010.

Alla som deltar i det ideella inventeringsarbetet får en årsdekal som utförs av konstnärer. 
2016 kommer denna dekal att göras av mig. Jag har fria händer att inom ramen för dekalen göra vilken art som behagar mig mest och över detta kommer jag att fundera en stund innan jag skrider till verket.
Den 1 april bör den vara färdig eftersom inventeringarna börjar. Arbetet är ideellt även för min del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar