torsdag 7 januari 2016

7 januari - Vinterns obehag och en liten minitävling

.
Jo alltså - i kontrast till hur jag jag rubricerade gårdagens skriveri i min naturliga dagbok väljer jag idag att polarisera totalt. Annars är det faktiskt så att bilderna härrör från samma två besök i Tåkerns fantastiska vintervass, dagarna 5 och 6 januari, med oerhört fin vinterstämning och mycket köldslagen väderlek. 
Och, för att återkomma till rubriksättningen är denna nog bara mer av en konstruktion.



Dagarna är korta och man måste skynda sig något om man vill vara med under soltimmarna. Redan vid tre på eftermiddagen sänker sig solen under vassbården som färgas nästan orange i medljuset och mörknar till bränd umbra på skuggsidan varmed snön blånar snabbare än ögat hinner med. 



Snökristallerna glittrar som himlens alla stjärnor i de sista låga strålarna. 

Harspåren rinner kors och tvärs över isvidden, rävlöpan går mera bestämt rak, vattennäbbmössens korsstygn skyndar mellan skyddande vassruggar och minkens spår leder förnöjt in i skydd under en av de upp och nervända ekorna vid stenpiren.



Men det är ändå ett spår mer än alla de andra som tilldrar sig mitt intresse denna gång; det av en vattenrall. 
Jag känner medlidande med fågeln. En så fullständigt frusen sjö med iskall temperatur och kärv snö är naturligtvis förödande för en vattenrall och den kommer nog knappast att överleva mer än några dagar ytterligare. 
Förra vintern sågs och överlevde troligen ett exempar just här längs det öppna diket vid spången genom vassen under tornet och kanske är det samma individ som försökt igen. Må se om trägen vinner.



Skäggmesar i vassen. 

Det är riktigt gott om skäggmes i Tåkerns vass i år. Överallt ser och hör man dem äta sig fram genom vassbältet och även helt nära Naturum. Jag möter många ornitologer med kraftiga objektiv på kamerorna under promenaderna och jag tänker att de alla är på jakt efter skäggmesporträtt.

Själv är jag teleobjektivlös under besöket och lyckas med normalobjektiv endast fånga en distanserad översiktsbild av en skäggmesflock i vassen.

Jag får en idé!
Jag undrar vem som lyckas räkna in flest skäggmesar i fotot ovan. Kanske ska vi ha en liten minitävling. 
Förslag: Den som får ihop högst antal verkliga skäggmesar i fotot ovan vinner en liten skäggmesstudie i akvarell som jag kommer att göra för ändamålet. Lotten får avgöra vid lika antal.

Gör så här: 1 kopiera bilden  2 ringa in individerna  3 sänd en kopia av detta till min e-post.

 gebbe@telia.com


Jag meddelar om en vecka ungefär. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar