söndag 29 november 2015

29 november - En upplevelse i advent

.
Precis när vi var på väg till ateljén igår, klockan var ungefär 10.30, för att öppna utställningen som pågår, såg vi redan på långt håll ett gäng seglande fåglar över kyrkan mitt i Ödeshög.
Jag fick en känsla av att det var frågan om trutar, så mäktiga och med så lugna vingtag, men när jag kom närmare blev jag brydd över storleken. Det hela påminde i storlek och beteende nästan om en flock seglande pelikaner.



Men det var förstås inga seglande pelikaner. Det var en flock hägrar, ett sammanhållet och tätt gäng av ungefär fyrtio fåglar som cirklade runt på mycket hög höjd över samhället på väg söderut inför vintern.
En så stor grupp sträckande hägrar har jag aldrig upplevt tidigare, åtminstone inte hemmavid, så jag kastade mig ut ur bilen, trixade fram ateljénycklarna, låste stressad upp porten med larmknappar och allt och hämtade kameran för att dokumentera. Men, trots att detta tog bara en knapp minut, var flocken redan borta i fjärran när jag åter kom ut.

Men minnesbilden har jag kvar och den var som så här. Märkligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar