torsdag 8 oktober 2015

8 oktober - Norrskensnätter

.
Även den gångna natten sprakade norrskenet över Östgötaslätten. 
Det verkar vara en väldigt stor solaktivitet just nu och rapporter om norrsken kommer från överallt, ända ner ifrån Skåne och till och med från kontinenten.

Inte heller jag kunde låta bli att gå ut igen medan nattmörkret föll. Jag intog fotbollsplanen utanför vårt hus, i elkioskens skugga, ingen jättebra plats precis för att studera astronomiska skådespel, men ändå. 
Det var verkligen vackert att se, det ljusgröna draperiet som låg i en sväng över himmelskupan alldeles vid Karlavagnens stjärnbild och där man liksom anande den höga höjden som gjorde att man förnam norrskenets krökning runt själva Nordpolen.



Norrsken över Ödeshögsbygden, natten till den 8 oktober 2015. Akvarell av Gebbe Björkman.

Inte är det lätt att fånga i en akvarell heller, norrskenet. Fotografier av spektaklet finns det mängder av just nu i det digitala nätet efter flera nätters intensiva upplevelser och det tycks mig att man vill försöka bräcka varandra med det ena fotot vackrare och mer lyskraftigt än det förra, och jag förstår och vet att det med en lång slutartid och stor bländare och med kameran på stativ går att förstärka norrsken i det oändliga, till onatur till och med, så kanske är mitt försök att visa det hela ett ärligare och riktigare sätt mot naturfenomenets egen lite mera lågmälda natur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar