tisdag 21 juli 2015

21 juli - En sommardag med Naemi vid Tåkern


Det var länge sedan något blev skrivet i min Naturliga dagbok. Jag har haft annat för mig: solat och badat, rensat avlopp, spelat boule under SM-veckan i Uppsala (med en 8-delsfinal i trippel veteran som bästa resultat),målat verandaräcket och skött om trädgården och inte minst umgåtts med mina barn och barnbarn. Precis som en sommar ska vara alltså!



Naemi är rustad.

Igår åkte dotterdotter Naemi och jag ner till Stugan vid Tåkern några timmar för att umgås i naturen. Vi var laddade med regnkläder, som vi lyckligtvis aldrig behövde använda, stövlar på, håv, burkar och förstås matsäck i form av grillkorv.



Naemi började med att gunga mellan de stora almarna i grannträdgården. Hon svingade sig högt upp i luften så att håret glänste som guld i solen och hela jorden kom på sniskan.



Naemi doftar på en vägtistel.

Vi gick över kohagen, gjorde slalom mellan alla koblajorna, talade med kobonden själv som kom med en ny saltsten, vilken åtminstone jag, morfar, provslickade. Vi tittade på alla fjärilar och trollsländor som for runt över blomstren, stack oss på tistlarna och talade om den trafikdödade grävlingen och alla tre hararna som vi sett och de två stora hägrarna som lyfte ur diket när vi kom körande.



Ute vid kanalen fångade vi smådjur i vattnet. Det blev aldrig några fiskar, men ryggsimmare, en dagfjärilsnymf och flera arter vattensnäckor hamnade i förstoringsburken.



Bland alla olika blommor vi såg fanns också sjöranunkel och åkermynta.




Vi vandrade ut i Tåkerns fältstations ringmärkningsgata och där ville Naemi också fotografera. Bland annat blev det ett lyckat kort på morfar.



Vi avslutade den härliga sommardagen med korvgrillning i Stugans kakelugn. Tack kära Naemi för ditt varma och nyfikna sällskap.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar