söndag 28 juni 2015

28 juni - Sommarvandring i en rik trädgård kallad Fridhem

.
Ödeshögs Naturskyddsförening var idag inbjudna till Fridhem på Dags mosse i västra Östergötland, där Lisbeth och Kjell Antonsson har skapat en trädgård full av liv, form och färg. 
Hur många växter som vi har vet vi inte, svarar de på vår fråga, men vi vet att de blir fler och fler för varje år och att den ursprungliga gräsmattan i motsvarande grad bara blir mindre och mindre.

Många grupper kommer hit på besök, berättar de, både amatörer och folk av mera proffsig dignitet och då kan det bli lite jobbigt om jag tar ut svängarna för mycket, säger Kjell, för jag kan få på skalln direkt då.

Lisbeth och Kjell har skapat det här paradiset under ca tjugo års tid.
Medan vi vandrade runt under guidning av Kjell förberedde Lisbeth kaffebordet i det fria och därför är hon, märker jag nu senare, inte med på bilderna. Jag är ledsen för det Lisbeth!

Kjell som är entomolog anställd av Länsstyrelsen i Östergötland samt tillika guide i det fina Naturum Tåkern är djupt och brett kunnig i natur med framför allt insekter och växter i sin fatabur. 






En av många växter - en vacker anemon


Blå bergsvallmo är inte så alldeles enkel att odla, svarar Kjell på frågan.


Se här, säger Kjell, hur snabbt den här guldbaggen sticker ut sina vingar genom tänkvingarnas kanthål. Det går på en tiondels sekund. Solveig häpnar och jag missar lyftet.


Vitt nässelmott.


Mängder av gröna sköldbaggar kalasar på på ett bestånd kryddväxter så att bladen är alldeles håliga. Men det gör inget, säger Kjell. Jag har så många individer av varje växt så jag kan gott dela med mig.

Vid kaffebordet berättar Kjell att han undersökte humlefaunan ett år och lyckades identifiera 14 arter. Bland dem fanns flera rödlistade t ex: klöverhumla, mosshumla och vallhumla
Döm om min förvåning när en sammanställning av alla Östergötlands humlor i samma veva kom ut. Där fanns också fjorton arter; visserligen inte helt samma, men ändå. Jag hade alltså lika många arter på 2 000 kvadratmeter som hade redovisats för hela Östergötland. Det säger att vi egentligen vet väldigt lite om naturen när det kommer till kritan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar