onsdag 6 maj 2015

6 maj - Gäller det också rödstjärten?

.
Det har varit en intensiv diskussion på FB-nätverket "Vår skådarvärld" idag, efter att jag lagt ut en blänkare om föregående skriveri, där jag uttryckte en tanke om att grönsångare kanske flyttar i flock under natten.
Det var uppenbarligen ett känsligt ämne som gett mig benhårt motstånd. Gamla stenar bör uppenbarligen inte vändas.

"Ingenting", säger opponenterna,"pekar på att nattflyttande tättingar flyger i flock utan istället flyttar de på bred front och slumpen och vissa förutsättningar avgör var och hur de rastar och samlas".
Man hänvisar också till vad forskare har skrivit om fenomenet i artiklar, och där verkar åsikten vara oemotsagd.

Jag har emellertid kämpat på och hävdar att man egentligen vet ganska lite om alltihop. Jag har pekat på indicier om flockflyttning som jag själv har stött på under alla mina år som engagerad fågelskådare och menar att empiriskt skaffad kunskap kan vara av lika stort värde som hänvisning till källor och upprepning av gammal "kunskap".



En utfärgad rödstjärthane är nog bland det vackraste som finns att se i fågelväg i Sverige.

Så nu fortsätter jag hårdnackat att sticka ut hakan igen och säger att det jag tidigare sagt om grönsångare mycket väl kan gälla också rödstjärtar. 
Jag har nämligen den senaste veckan haft fler sådana i min trädgård, varje morgon kommer troliga nyanlända. Och inte är vår villaträdgård en optimal biotop som gör att rödstjärtar på bred front samlas, såsom jag har fått till förslag. Jag fortsätter istället att hävda att jag visst tror på någon slags flockflyttning också hos denna art.

Och i min egen Naturliga dagbok kan jag hävda vad jag vill. Och därmed menar jag verkligen inte att jag obönhörligt tror att jag alltid har rätt i sak, inte i detta fall heller, men däremot menar jag att all gammal kunskap tjänar på att ifrågasättas då och då och ibland visar det sig förstås att man är ute i ogjort väder. Men, gamla stenar bör ändå vändas, då och då!
Så det så!

1 kommentar:

  1. Gamla stenar är som gamla gubbar - de behöver vändas på då och då.

    SvaraRadera