torsdag 19 februari 2015

19 februari - Korp, en artmonografi under arbete

.
Det blev definitivt bestämt tidigt i höstas och jag är igång på allvar med uppdraget att illustrera Göran Bergengrens nya bok med arbetsnamnet "Korp", ett åtagande jag är mycket lycklig och stolt över.


Göran har just skrivit klart alla kapitel, grundkorrekturen är gjord och jag fick manus i min hand häromdagen.
Carlssons förlag har redan börjat sätta texten men jag har våren på mig att bli färdig med bilder till drygt fyrtio kapitel.


Jag lever med och för korpar just nu, ser och hör dem överallt, antecknar, skissar, reflekterar och samlar intryck och material och lär mig oerhört mycket under resans gång. Det först tänkta och tyckta är nämligen utsatt för ständig omvärdering. Så blir det när man tränger in på djupet i ett tema.


Jag har lånat hem Görans gamla uppstoppade korp. Den hänger på väggen i ateljén, som inspiration alltid närvarande och tillsammans med klockan som tickar mot nedsläpp.


Några skisser har redan gått iväg till Stockholm, den här ovan är en av dem, men det mesta återstår och jag reviderar löpande.

Boksläpp blir det nog till hösten.
Jag njuter av arbetet och trivs med livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar