fredag 9 januari 2015

9 januari - Reminiscens från Öland

.
Jag har en god vän på Öland. Egentligen är han från Boxholm och är en av mina gamla kompisarna i det första Tåkerngänget, vi som byggde tornet och satte fågelstationen på kartan. (Med känd fortsättning som följd: Natururm Tåkern och alla övriga attribut).
Min Ölandsvän servar mig med nyheter från Öland och skriver frekventa och lite närgånget uppfordrande kommentarer i min blogg, vilket jag förstås uppskattar mycket.



Häromdagen ringde  vännen och meddelade att han i en broschyr om Borgholm från 1981 hade hittat en annons om en konstutställning - en "Sommarsalong" - som överraskande innehöll också mitt namn. 
Och inte bara så, sa Ölandsvännen, det stod först i en rad av meriterande konstnärsnamn.
Nu var det städdags och om jag önskade bevara foldern så kunde han sända den till mig.
Naturligtvis sade jag ja, så nu har jag den här foldern i min ägo.

Att jag hamnat först i listan över utställare är inte märkvärdigare än normal bokstavsordning, kan jag konstatera nu när jag läser annonsen. Så var det med den saken min vän, men visst är det en god rad konstnärer på plats.



Jag minns de två somrarna 1981 och 1982 väldigt väl. 
Det var Galleri Appella i Strängnäs och i Göteborg som tog kontakt med mig för utställning. Efter en lyckad sejour på dessa orter undrades om jag kunde vara med på en kommande sommarsalong i Borgholm under ledning av en ny gallerianställd vid namn Maj-Britt. 
Maj-Britt och jag fick väldigt fin kontakt och affärerna gick galant så det blev en fortsättning även sommaren 1982 och därefter i Maj-Britts alldeles egna galleri, Galleri Appella-Gränden i Västerås, ytterligare ett par gånger under kommande år, innan hon tyvärr gick bort i förtid. 

Jag var ung och "hungrig" de här åren på 80-talet med utställningar många gånger per år överallt runt om i landet från Råå i söder till Kiruna i norr, det ser jag när jag nu av nostalgiskäl skummar igenom de klippböcker jag har från tiden. Hur orkade man?

Sommaren 1982 åkte vi över hela familjen och tog semester på Öland i anslutning till sommarsalongen. Det var en härlig tid med sol, bad och utflykter med våra barn som då var i åldern 2 - 7 år och vi har underbara superåttafilmer, numera i digital form, som härliga minnen från dessa upplevelser.

Raden av utställningar på Öland och i Västerås var väldigt viktiga och utvecklande för mig och jag minns de här första åren i mitt konstnärsliv med stor glädje.
Så tack käre Ölandsvän för tillbakablicken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar