söndag 21 december 2014

21 december - Vändpunkten

.
Det har varit en mörk höst och absolut renons på vinter.
Men nu vänder det, åtminstone ljuset, tillbaka.
Imorgon är dagen i princip något längre än idag, men det är bäst att uttrycka sig så vagt eftersom det här med horisonter, anomalier och ojämnheter kan göra att det kan tyckas stå still eller t o m ta ett ministeg bakåt så här de första dygnen efter vintersolståndet.
Men still står det aldrig. Det gör ingenting inom astronomin eller i naturen i sin helhet och allt är ju förresten relativt. Jordaxelns lutning i förhållande till solen är allt som är. Så lite kan göra så mycket; alla årstider. Märkligt!



Även idag har det varit mera höstkänsla eller t o m vårkänsla än vinterkänsla. Solen har strålat in från låg höjd och skuggorna har blivit långa och ryggen ljummen. Men mot aftonen, ungefär kl 15.00 alltså, seglade en ny mulenfront in från väster och till slut slocknade även Jupiters nålstick i öster. Och nu sitter jag här vid datorn i ateljén och rekapitulerar årets "mörkaste"dag.


Vid Stugan har ännu en alm börjat ge sig. En stor gren med vitrötad ved och kolsvart kärllager har under de senaste veckornas stormvindar knäckts och rasat rakt ner mot Kvarnstugans kökstrappa, dock utan husskador som tur är. Jäkla almsplintborre och det smittsamma virus den bär har jag lust att säga. Viruset som följer denna lilla bagge håller helt och hållet på att förändra ekologin och skogen. Finns en väg tillbaka för almen eller kommer allt som är kvar till slut bara vara busk och kratt?!
2015 kanske blir den sista sommaren med levande jättealmar vid Stugan. Detta sörjer jag i så fall redan.



Innanför ytterdörrens glas sitter en stor husfluga under övervintring. De är liksom så platta, de här vinterflugorna, och vingarna ligger tätt sammanfogade och tryckta mot kroppen.
I motljuset lyser fötternas fästblåsor alldeles vita.

Nu väntar jag på snön, nu får den gärna komma. Men prognoserna för den närmaste tiden lovar inget av den varan.
Hemma, inomhus, är allt julstädat och klart. Nu får ni alla komma hit.
Välkommen jul och hela släkten!

2 kommentarer:

  1. Idag är det julafton.
    Tyvärr kan jag inte komma till er, och jag tillhör ju förvisso inte släkten, men jag tror mig veta att jag skulle vara välkommen till ert välstädade hus.
    Jag njutit av din blogg under året, jag har skrivit en del kommentarer och jag har träffat dej. Jag tillhör din innersta krets, när det gäller hur jag följer dej på nätet, men jag hoppas att du känner min närvaro vad du än företar dej. Vännen, ha en riktig god jul, och släpp aldrig taget. Du behövs!
    Ölandsvännen, så här på julafton.

    SvaraRadera
  2. Tack min vän för alla varma ord som du har skrivit i min blogg och tack framför allt för att du är just en så god vän.
    Jag vill önska dig och hela din familj ett gott nytt år 2015 och hoppas att vi kommer att ses sna

    SvaraRadera