tisdag 28 oktober 2014

28 oktober - Sommarkänsla och blåst

.
Jag frostar av kylskåpet och stänger till för vintern. Jag är färdig vid Stugan för resten av året. Det känns skönt men jag vet att jag kommer att längta dit igen redan någon gång när Tåkernisen bär och ännu mer när snön smälter och lärkorna sjunger.

Idag känns detta emellertid något avlägset. Det är nämligen fjorton grader varmt ute och solen skickar ljusblå solbalkar ner över bygden bortom Ombergs mörka fond.

Men blåsten!
Jag får molhålla ytterdörren så att den inte knäcks och kastas iväg. Sydvästen råder över landskapet - såsom alltid. 


I lä i det frodigt gröna gräset lyser maskrosor. De har börjat om och tar sommar en stund till. När jag böjer mig ner för att ta ett foto kommer en blomfluga lämpligt flygande och landar bland nektar och pollen. Livet är förunderligt.

Senare tillägg:
Efter en förfrågan i FB-gruppen "Vilken insekt" har jag fått svaret av Alf Lindberg och Gunnar Westling att blomflugan är en 

 Storslamfluga, Eristalis tenax

och att den övervintrar som imago, alltså fullbildad.

Livet är än mer förunderligt och fortsätter löpande att berika mig. Tack för hjälpen!

1 kommentar:

  1. Vännen!
    Måste kännas trist att stänga stugan, i synnerhet som vädret gestaltar sig nu, med närmast vårvärme, inte höstkyla och fukt. Men visst är det en härlig höst som vi nu tvingas genomlida, eller framhärda, eller uthärda, eller utstå, eller uppleva - den varmaste i mannaminne för oss gamlingar?
    Visst finns det många ord för samma sak, och det är just därför som jag tar fasta på att "du måste molhålla dörren" Är det ett vedertaget uttryck eller rent provinsiellt? Min käresta känner igen det, jag säger nog "bålhålla" eller som vi sa i bruksamhället: bölhölla!
    Kanske en trivial kommentar, men visst är språket en gåva, värt att beakta och ibland kommentera?
    Det är också helt förtrollande hur snabbt vi kan få svar på våra undringar, med bara ett par knapptryck öppnar sig världen. Nu vet du vilken fluga som du plåtat, men ännu viktigare, du slipper bära på en olöst gåta. Du är befriad från ett spörsmål och ditt liv kan gå vidare, bara så här: ett snäpp med fingrarna och frågan är löst!
    Ha det vännen.
    Öland hälsar med blåst och värme! Härligt säger
    Ölandsvännen

    SvaraRadera