torsdag 4 september 2014

4 september - Smått och gott hemmavid

.
Jag har en liten andningspaus från oljemåleriet idag, är hemma och ordnar med lite olika ting och därvid läser jag noga Ullas lista på föreslagna åtgärder, utför och stryker varefter. 
Men jag passar på också att göra en del annat, utanför angivna beting, som t ex att plocka av gurkorna och göra vadå ...? 


Jo, jag kokar upp två liter vatten med två matskedar koksalt i. Under tiden som vattnet svalnar plockar jag gurkorna, ansar, sköljer och torkar dem noga varefter jag skär dem i klyftor. Jag går ut i trädgårdslandet och plockar dillkronor och vidare till förrådet där jag hämtar konserveringsglas, alltså sådana med konservringar, som vi har ett par stycken av och dessa diskar jag och torkar ur noga.


Sen ligger jag i dillkronor och senapsfrön tillsammans med gurkstavarna i glasen, jag packar ganska tätt, och därefter häller jag på det avsvalnade vattnet ända upp till randen och stänger sedan locken.


Eja!
Nu har jag gjort mjölksyrad gurka. Allt enligt världens enklaste recept som jag fått av min goda vän Märta Abrahamsson för väldigt länge sedan. Tack till dig Märta i din himmel!


Sen går jag ut i trädgården igen och plockar av hösthallonen. De är alldeles fantastiska just nu, stora som plommon och i veritabla klasar och de mognar eftervart.


Ungefär med två dagars mellanrum finns dryga två liter färdiga att skördas återigen. Hösten har sin poänger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar