tisdag 8 juli 2014

8 juli - Annorlunda tomtfåglar

.
Jag har tänkt att jag någon gång ska gå igenom listan över alla fåglar som jag har sett på tomten hemma i Ödeshög respektive den vid Stugan vid Tåkern. Det är lite populärt nämligen, det här med tomtlistor. Kriteriet är att man ska ha varit på sin tomt och därifrån noterat fågelarten, inte att fågeln har befunnit sig innnanför tomtgränsen precis även om det kanske vore ett slags "ädeltomtkryss".

Jag skulle tro att jag ligger lite bra till, åtminstone med antalet observerade arter vid Stugan, mitt i fågelparadiset Tåkern, tidigare närmsta granne med Tåkerns fältstation. Sånt förpliktar nämligen!

Men även på hustomten mitt inne i samhället Ödeshög händer det bland allt det vanliga ibland spännande och överraskande saker.


Så fick jag till exempel ett nytt tomtkryss igår.
Talgoxarna som mot expertisens "rekommendationer" snart har en andra kull på vingar i holken i cembratallen levde plötsligt upp som sjutton mitt i den tropikvarma eftermiddagen, alldeles innan åskvädren drog in. Varningarna ekade över trädgården och de lät annorlunda. Hur jag än spanade efter katter och skator såg jag emellertid först ingenting, förrän, efter någon minut ungefär, då en hackspett lösgjorde sig ur skuggorna och landade på en torrgren i grannens prydnadslönn tio meter längre bort. Talgoxarna fortsatte att varna och förfölja.

Det var en mindre hackspett, en hane med smultronröd hjässa och sebrarandig rygg. Den satte sig lugnt obesvärad av uppvaktande mesar att hacka lite förstrött bland torrkvistarna men efter bara någon minut ytterligare for den vidare ut över slätten. Så märkligt!

Nu ringer hustrun precis om att det är dags att sätta på grillen. Jag får återkomma i ämnet ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar