fredag 18 juli 2014

18 juli - Högsommar

.
Det har varit mycket tystlåtet här i min blogg, jag vet, jag har semester och då blir det så här glest med skriveriet. Det har varit familjebestyr åt olika håll, altanmålning, trägårdsskötsel, bad och grill.
Jag är förresten nyss hemkommen från en boulesejour i Växjö där jag spelade trippel veteran 65 under SM-veckan tillsammans med Arne och Ivan i laget. Vi kom till 16-delen men där åkte vi ut; otur och olyckliga omständigheter förstås; lutande banor, stenar och förargligt ojämnt grus och andra små förtretligheter, ja, ni vet!

Och inte orkar jag skriva något nu heller när klockan närmar sig åtta om kvällen. Jag får se hur det blir i morgon.
Men, för att det inte ska se alltför tomt ut lägger jag in en bild på en märkvärdigt färgad rölleka.



Nog vet jag och har sett förut, hur röllekorna ibland kan bli rosafärgade, men aldrig har jag väl sett en så här karminröd rölleka förr. Den växte vid dikeskanten vid Skedet bortemot Borghamn under Omberg och den är absolut vild; ingen rabattrymling menar jag.

Med den få ni faktiskt hålla till godo idag.

Kanske ses vi på söndag förresten. Vi, i Naturskyddsföreningen i Ödeshög, har en tätortsnära blomstervandring under ledning av biologen och medlemmen Kjell Antonsson då. Det vore väl nåt att gilla och att delta i!
Jag kommer att slita mig loss från ett födelsedagskalas, inte mitt utan min dotters, för någon timme. Jag vill också vara med.


BLOMSTERVANDRING I ÖDESHÖGS NÄRHET

Exkursionsledare: Kjell Antonsson
Söndagen den 20 juli, samling 10.00 vid Fabriksvägens östra del innan man kommer fram till Vadstenavägen, tvärgatan leder in till Dalgatan. I det området finns möjlighet att parkera bilar. Vandringen passar för både nybörjare och botanister. Tag på dig bra skor och kläder efter väder. Vandringen avslutas vid 12 – tiden.  Det finns överraskande mycket växter i tätortens närhet!

VÄLKOMMEN

ÖDESHÖGS NATURSKYDDSFÖRENING

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar