måndag 28 april 2014

28 april - Föreläsning med pretentioner

.
Snart bär det iväg till Vadstena för föreläsning för Senioruniversitetet under huvudtemat "Kulturarvets mångfald". Jag var i Linköping i samma ärende för en dryg månad sedan.

Min insats blir att berätta om "En konstnärs roll i dokumentationen av ett kulturarv" och är en del av fyra, där olika personer får ge sin syn av en helhet. Och den pretentiösa rubriken på mitt föredrag betyder i klartext att jag tänker visa ett bildspel och berätta om mitt landskapsmåleri och om detta kan ha något slags bestående dokumentationsvärde i sammanhanget.
Övriga föreläsare är Arkivarien vid Landsarkivet i Vadstena, Claes Westling med "En vandring bland 1600-talets Vadstenabor". Professorn i historia vid Linköpings universitet Kalle Bäck berättar "En historia om rödfärg, byggnader och trädgårdar". Svenska vitsakademins medlem Bo Mellqvist med ämnet "Ett gott skratt förlänger livet - Om vitsen som muntlig tradition".


Välkomna i kväll kl 18:00 till Pelarsalen i Vadstena bibliotek!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar