onsdag 5 mars 2014

5 mars - Under nymånen

.
Jag höll låda och "teater" för Ödeshögs pensionärer igår. Det var för fjärde året i rad, som jag ställde upp med underhållning och kunskapsspridande på Solgården.
Det har tidigare handlat om "Fåglar", "Nobelarbete" samt  "Akvarellmåleri i praktiken".
Det var absolut fullsatt igår och jag kände att mitt besök var mycket uppskattat.

Utgångspunkten för mitt framträdande bestämde jag så sent som på morgonen. Det var då jag fann silverfisken på toalettgolvet i ateljén. Denna lilla urinsekt, som jag skrev om i gårdagens Naturliga dagbok, fick bli huvudperson i en historia som ledde in i insekternas spännande värld under 40 minuter.

Igår kväll kände jag mig trött och utslagen och hes. Min förkylning efter Turkietresan är inne på sin tredje vecka nu och konditionen har gått ner till ett bottenläge. Torrhostan går mig på nerverna och mest har jag velat ligga kvar i sängen men sånt håller ju inte i längden.

- Ta tag i dig nu, sa Ulla. Ta en promenad. Det skulle du må gott av. Stäng av TV:n!

Jag masade mig ur TV-fåtöljen, där jag just sett makalöse bolltrollaren Ronnie O´Sullivan vinna Welsh Open i Snooker i finalen mot Ding Junhui med ett fantastiskt maxbreak i sista framet där både vänster och höger hand kom till användning. 

Nu var det min tur. Att göra något själv. 
Huttrande och gäspande tog jag på mig jacka, reflexväst och gåvänliga skor och vandrade ut på promenad i mörkret.
Det var en stilla sen kväll, vinden drog lite svagt i ryggen och svärtan var nästan kompakt under halvtäckt himmel.



Men så dök den upp i en glänta mellan molnen. Månen. Så vacker att det värkte till i hjärtat. Nytänd, med lite varm glöd i det silvriga låg den lutad på sidan och vandrade på skrå mellan molntrasorna.

Så vände det. Jag fick kraft. Under den 40 minuter långa ensamma vandringen under nymånen kände jag hur själen och kroppen återhämtade sig. 
Jag kom hem svettig och trött. Fylld av tillit inför framtiden och med huvudet fullt av nytända idéer ställde jag mig i duschen och lät tristessen och tröttheten rinna av mig och tänk plötsligt hostade jag även mindre.

1 kommentar: