fredag 10 januari 2014

10 januari - Mumien

.
Kjell kommer till ateljén. Han har tänkt sig att sätta igång med ett inventeringsprojekt av smådäggdjur i Ödeshög kommun och kommer ikväll för att hämta en back med smågnagarfällor som jag disponerar sen några år tillbaka.

Jag tänkte nämligen själv göra ett liknande arbete framför allt med inriktning på eftersök i öppen terräng av den nyfunna arten Brandmus, då landets senaste tillskott i däggdjursfaunan. En art av fladdermöss tillkom strax därefter, Nymffladdermus, (Läs om detta i fauna och Flora i artikel av Ingmar Ahlén). 
Historien om brandmusen finns att läsa på min hemsida och länk finns i spalten till höger. Även detta fynd presenterades för omvärlden genom en artikel i Fauna och Flora författad av undertecknad.

Jag lånade fällorna från Naturum Omberg, som tyvärr inte finns kvar längre. Men det blev aldrig något av, fällorna blev stående oanvända och obesiktade i mitt förråd, ända tills idag, när Kjell kommer och hämtar dem. 
Den "karln" får nämligen hela tiden saker och ting ur händer. Skönt och bra, tycker jag som har lite dåligt, iallafall något, dåligt samvete.
Nu lämnar jag över ansvaret till Kjell men önskar ändå gärna vara med förstås, på ett hörn, framför allt för att hålla koll på det där eventuella med brandmusen. Ja vi får se vad det blir. Kjell sätter nog i gång med detsamma om jag känner honom rätt. Kanske dags redan nästa söndag att starta, meddelar han. Ingen tid att försitta!



Hur som helst, när jag ställde fram backen kollade jag för första gången lite noggrant och hittade ovanliggande lik av en mumifierad mus. Jag tror att det är resterna av en mindre skogsmus. Den långa svansen kombinerat med den mindre storleken avgör. 
Musen blev kvar där i fällan och blev aldrig bortstädad. Slarvigt och lite oetiskt, kan jag tycka!
Men å andra sidan blev den nästan till ett litet konstverk av naturlighet.
Nu må den vila i frid. Den har äntligen gjort sitt och ska nu städas bort för evigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar