tisdag 29 oktober 2013

29 oktober - Smalnäbbat besök

.
-Skynda dig!  ropar jag till Ulla som står i duschen. Vi har en smalnäbbad nötkråka på besök i trädgården.



Ulla skyndar sig upp och vi står båda i fönstret länge och njuter av fågeln som orädd skuttar runt på gräsmattan och undersöker varenda nedblåst cembratallkotte. Skatan jagar iväg den för en stund men snart är den åter på plats.

Det blänker vitt på fågelns högra ben och jag tror först att det är ett blomblad, men snart förstår jag att den här smalnäbbade nötkråkan faktiskt är ringmärkt. Och visst är jag nyfiken på var och hur, det kunde säkert bli en spännande historia, men kräver å andra sidan en nätsatsning, som jag nog ändå struntar i just nu. Jag tror jag enbart njuter istället, och på artportalen har jag i alla fall anmält fågeln som individmärkt - alltid något.

Se även nedan under den 9 oktober 2013.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar