tisdag 29 oktober 2013

29 oktober - Hötorgsnatur till salu

.

Hötorgsnatur till salu brukar vara gångbart och jag kan inte alltid freda mig från sammanblandning eftersom även jag har gjort någon tavla med rådjur i vinterskrud. Det kan vara ett dilemma - att skilja agnar från vete, (säger jag utan att fördenskull anse mig sitta på hög häst) ty av betraktaren krävs i sammanhanget kunskap om både natur och konst.

Den store gamle naturkonstnären Harald Wiberg berättade att han en gång fick besök av en man som kom med en "Harald Wiberg-tavla" med älgar i solnedgång och undrade över värdet.
Det var bara det, suckade Harald, att hornen satt bakom öronen och bakbenen var knäade åt fel håll!
Sånt säger väl allt, fortsatte Harald men insåg, liksom jag idag, att alla ändå inte förstår problemet, ty mycket av det här med natur, också i konsten, är endast tolkningsbart för den som redan är insatt.
Och "Rådjur i snö" är ändå alltid "Rådjur i snö" - nästan alltid!

För att inte tala om "Domherrar i vinterskrud" - den ena tavlan värre än den andra och om sådant sa en annan stor naturmålare, konstnären Lars Jonsson, att han för sitt liv inte kunde förstå hur så mycket bedrövligt dålig konst med fågelmotiv kunde finna sin omsättning. Men det är förstås en annan historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar