tisdag 1 oktober 2013

1 oktober - Fågelsträck och e-böcker

.
Nu har den tid börjat som fågelskådarna troligen älskar mest; nästan mer än våren faktiskt. 
Luften är nämligen full av fåglar på väg mot söder.

Igår såg jag troligen säsongens sista sädesärla. Den var ensam och betedde sig lite stressat. 
Gransångarna "huíttar" i trädgården, snärtigare och med mera tryck på andra stavelsen än den mjukare variant som lövsångaren har, och de, lövsångarna alltså, har förresten redan dragit iväg. De är säkert halvvägs till Afrika redan.

Tidigt på morgnarna dominerar trastarna i lufthavet. De är nattsträckare och dimper ner med ljusets ankomst för att äta. Därvid drar de runt i bärhavets rönnar, flädrar och hagtornsbuskar, björktrastar mest men även enstaka rödvingetrastar, vilka avslöjar sig genom sin kortare och mera kompakta kropp, snabbare vingslag och sugande nåltunna "sriii-läten".



Idag mitt på dagen, precis då jag kom hem för lunch, hörde jag skorrandet från sträckande tranor. Jag spanade runt och hittade dem högt över mitt huvud på många hundra meters höjd.
De flesta gav sig iväg när jag var på hemväg från Grekland, för över en vecka sedan, nästan 7 000 tranor från Tåkern och mer än det dubbla antalet från Kvismaren norr om oss, men några restflockar har stannat kvar ända in i frosten som låg vit idag på morgonen igen.
Men nu finner de sista för gott att lämna landet.

Det är något visst med transträcket. Det är så ljudligt och högt och mäktigt. Idag kom ett par hundra fåglar uppdelade på ett tiotal flockar och de passerade alla på tio minuter, sen var det hela över. Med skallande rop håller småflockarna kontakt med varandra och just över samhället stiger termikbubblor från all uppvärmdheten till väders och tranorna börjar skruva till än högre höjd innan de seglar vidare med stor hastighet - i medvind kan de komma upp i 100 km/h.

Ett naturens skådespel är det, transträcket  men nu är det över för i år, så jag går in och beställer hem fyra nya e-böcker på Götalandsbibliotekens hemsida som tröst. Jag har längtat till denna dag, den första i månaden, också av detta skäl, ty efter hemkomsten från Grekland var det "slutsålt", d v s anslagna statliga medel har varit förbrukade. Dessa räcker aldrig en hel månad ut, så därför vill jag å det vördsammaste önska lite mera pengar till denna förnäma verksamhet. Nog borde man kunna täcka upp även de sista dagarna på månaden!

Senare kommentar:
Läste i tidningen idag den 9 oktober att varje e-bok kostar Götalandsbiblioteken 20 kr och att gällande upphandling måste göras om på grund av denna kostsamma anledning.
Så härmed meddelar jag att jag nu har bättre förståelse för att pengarna tar slut fortare än önskat och jag hoppas att det hela kommer att ha löst sig till det bättre vid nästa års början. 

1 kommentar:

  1. Gebbe, den här köper vi, om den är till salu?
    Säg ditt pris och vi skickar pengar.
    Hörs // Ölandsvännerna

    SvaraRadera