fredag 13 september 2013

13 september - Resa till Kavalla 10

.
Min tvätt är något förskingrad. Jag hängde den igår om kvällen på översta altanen. Nu får jag plocka upp allt från lite varstans och jag kikar med bävan ner från taket runt om bland trädtopparna efter lättflyktiga kalsingar och strumpor, men jag verkar ha haft tur, de har stannat innanför räcket.

Höstvädret har börjat så smått med moln som kommer ner över Rodopibergen och drar över kusten ut mot havet. Mikael som har varit här i tre veckor redan kan berätta om första veckans hetta med upp emot 35 grader fram till nuvarande mera modesta 25. Sommaren går mot sitt slut också här i Grekland.



I förrgår, precis som i natt igen, drog en häftig regnstorm in över Kavalla med åska i släptåg. Det öste ner och och blåste häftigt under någon timme. Från mitt rumsfönster kunde jag se pinjens grenar vrida sig i det piskande regnet. Drivor av barr samlades i hörnen och alla stengolv blev snorhala.



Stormen fortsatte ut över havet som förvandlades till ett murrigt grådis och ön Thassos upphörde för en stund att existera.

Idag ligger vinden kvar. Vi sitter på altanen och äter frukost, huttrande, och skojar om typisk svensk sommar.
Havet är inte längre pariserblått, det har antagit en mörkt ultramarin ton. Med ens är det arbetsväder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar