fredag 30 augusti 2013

30 augusti - Naturkonst

.

Bondsyrénen utanför ateljén har fått bladen i det marknära området trimmade av en insekt. Jag vet inte vad för slag, men dekorativt är det. 
Jag säger som jag brukar. Det är mycket man inte vet.

Senare kommentar:
Men oftast finns någon som vet. Hur kunde jag glömma vännen Sven. Se nedan under kommentarer och ta del hans kunskap. Tack så mycket!




En ännu senare kommentar:
Äh, jag känner att jag på något sätt också måste visa hur en sån där öronvivelrepresentant kan se ut, så jag letar lite på nätet för att skapa mig en uppfattning, varefter jag gör denna rekonstruktion fritt efter diverse förlagor. Ta det för vad det är alltså; en inte helt artriktig bild.
Det är en väldigt liten skalbagge, öronviveln, endast några mm lång, men tydligen ibland ett svårt skadedjur som ofta bekämpas med kemiska medel inom bland annat trädgårdsnäringen.
Så läser jag t ex att en art av öronvivel är svår på fuchsior. "De vuxna öronvivlarna äter från bladkanterna medan larverna lever på rötterna. En enda larv på rotsystemet kan döda en hel fuchsia"

Jag säger som tidigare:
Det är mycket man inte vet, men får man bara en god ingång (tack än en gång Sven) så går det mesta att ta reda på, och allt detta tack vare lite vacker "naturkonst".

Och så helt plötsligt, precis när jag nu skriver detta får jag en aha-upplevelse om att jag nog har sett och skrivit om detta tidigare, så jag söker i min sökruta och finner att så är fallet, men att det då handlar om att någon äter på mina brudorkidéer - en öronvivel igen, och Sven igen!
Se här: länk

1 kommentar:

  1. Gnag av en öronvivelart, en Otiorhynchus.
    Påminner om forna tiders klippta tågbiljetter // Sven L

    SvaraRadera