fredag 23 augusti 2013

23 augusti - Lite som en uggla

.
- Vad är det för rovfågel som har liksom en ljus mask i ansiktet, frågar Bo, under morgonens sociala fikastund. Jag har sett nästan som en hel flock de senaste veckorna vid Gottorp.

- Bruna kärrhökar, svarar jag. Ungfåglar mest men även vuxna honor, och det är väldigt gott om dem just nu, inte minst vid Gottorp. Ungarnas mask är gulockra medan honornas är mera vit och sen är ungarna nästan svartbruna i färgen och honorna ljusare. Någon månad ytterligare kan de bli de kvar i bygden innan resan går ner mot Medelhavet och Afrika.




Jag fotograferade förresten häromdagen en av de där brunhökarna som håller till vid Gottorp. Jag kunde smyga på den intill tio meters håll i bilen innan den lyfte. Jag trodde därför att det var en orutinerad ungfågel men nu när jag tittar på fotona som jag tog genom vindrutan kan jag konstatera att det rör sig om en gammal hona. Ett ännu bättre tecken än fjäderdräktens färg är den citrongula vaxhuden på näbben, men den ser man förstås endast på nära håll.



Kärrhökarnas huvudform är rundad, nästan som hos en uggla. Den jagar också lite som en uggla med hjälp av en god hörsel. Öronen sitter något osymetriskt på var sida under och bakom ögonen, i den mörka "fantomenmasken" och två konformade fördjupningar i fjäderdräkten leder effektivt in ljudet från alla byten då fågeln i sakta mak flyger över på låg höjd.

Den bruna kärrhöken är verkligen Tåkerns "egen" rovfågel. Med ca 40 par som häckar i vassarna är Tåkern att betrakta som en av Europas viktigaste föryngringsplatser för denna annars ganska sällsynta art. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar