onsdag 21 augusti 2013

21 augusti - Ett albumblad från förr

.
Jag hade kaffegäster på besök i ateljén häromdagen, Sally och Sven-Olof kom från Linköping. Det händer ganska ofta, nästan varje dag att kunder dyker upp. Precis som det bör vara, som tur är, men min rekommendation är alltid att det är bäst att ringa i förväg för att komma överens om tid, ty jag är väldigt ofta på annan plats och arbetar; i min målarstuga till exempel eller allmänt ute i landskapet och hämtar inspiration.




Nåväl, vi hade en trevlig stund tillsammans och Sally och Sven-Olof överraskade mig med ett albumblad som gav nostalgivibbar. Tack för detta!
Där fanns nämligen kort från 1988, tagna vid Folkungakårens scoutläger Sjötunga vid Gränsö slott i närheten av Västervik. Våra döttrar var alla tre scouter i perioder och hustru Ulla dessutom scoutledare så hela vår familj var ofta på plats liksom den här gången även Sallys och Olofs familj.

Sjötunga scoutläger var nog ett av de blötaste jag minns. Jag bodde i tält i föräldrabyn och vaknade en morgon av att bokstavligt ligga i sjön. Hela familjelägret i en sänka utanför slottet var vattenfyllt upp till anklarna. Panta rei!




Kortet visar en del av matlaget i familjebyn och jag ser mig själv stå vid spisen rörande, ung och fräsch. Ulla finns i bakgrunden och mitt emot mig står vår dåvarande grannfru Gertrud, men vad de andra heter minns jag förstås inte.
Åren har gått, som alltid fortare än man någonsin förstått. Ibland blir man dock påmind.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar