fredag 12 april 2013

12 april - Vårregn och tussilago

.

Det regnar. Det måste vara ett halvår sedan, någon gång i höstas kanske, som det hände senast.
Det är inte mycket. Inget tätt regn, och det föregicks av ett gräsligt storflakigt snöfall på morgonen så att det blev vitt på backen en liten stund igen hos koltrastarna som skvätter bland löven. 
Då är det gott att veta att bakom fronten från söder gömmer sig vårvärmen. Äntligen!

Imorgon har jag bestämt träff med sädesärlan; på taket till hyreshuset här utanför ateljén kommer hon (varför hon förresten - det är ju en han egentligen) att sitta och kvittra i morgon eftermiddag och jag ska vara där för att hälsa välkommen. Så säker är jag!

Återanvändning är väl bra. Om det blir rätt.
"Dagens dikt" i Corren häromdagen var författad av Birgitta Svensson, som jag troligen inte känner. En vacker liten dikt om vårens första späda lilla tussilagosol i dikeskanten.



Faksimil ur Östgöta Correspondenten den 8 april 2013.

Jag tror dock att poeten Birgitta blev aningen besviken på redaktören. Han hade nämligen återanvänt en liten illustration som jag har gjort (utan överenskommelse om ersättning fast det tänker jag nog strunta i) av en tussilago - förväxt, tanig och ful!

Man förstår genast varför min tussilago är så förväxt, tanig och ful om man tittar på originalkonceptet "Våren i skuggan" som var mitt eget bidrag till Corren en gång för ett antal år sedan. 
Länken är här nedan - bläddra neråt i vänsterspalt så kommer du att hitta kåserriet.
Och till sist, förlåt Birgitta, men felet är alltså inte mitt. Så kan det nämligen gå om inte haspen är på.

http://www.gebbe.com/tidningsintro.htm

Telegram mottaget kl 16.00 dag som ovan:

Stop. På grund av envis 0-gradig blasksnö som ligger som en propp framför oss under uppfärden meddelas härmed en trolig något försenad ankomst. 
Förvänta er således inte ett möte i morgon såsom tidigare överenskommits. Det kan ta någon dag extra. Hälsningar Sädesärlan. Stop

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar