måndag 22 april 2013

22 april - Mindre större vattensalamander

.
Jag lyfter bort stenarna runt det som en gång varit en liten rabatt vid stugväggen. De blev en gång, före min tid, målade vita och är nu rejält överväxta och svåra att lyfta ur jorden men med min välkända envishet och en skottkärra som transportör, blir jag färdig till slut och vippar av lasten bortom komposthögen. 
Allt var nog tänkt för tulpaner och dylikt men numera finns bara kirskål och nässlor och till sådana blommor behövs ingen rabatt.



Under den sista stenen ligger en liten svartgrå varelse och vrider sig. Jag tar upp den i min hand. Den är kall och fuktig. Det är en unge av större vattensalamander.

Större vattensalamander verkar inte finnas i själva sjön Tåkern, det har flera undersökningar visat, och antagligen beror detta på trycket från predatorer såsom gädda och doppingar.
Men i strandnära diken och dammar finns ibland både större och mindre vattensalamander. 
Inte mer än femtio meter bort från dagens fynd vid stenfoten ligger just lämpliga små dammar i kobetet och den här ungen kommer säkert därifrån och kommer att ta sig dit om något år igen, som könsmogen. Men tills vidare lägger jag tillbaka den på plats vid stugväggen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar