måndag 22 april 2013

22 april - "Mina" snokar är på plats

.
Jag har spanat intensivt. Ganska frekvent har jag lämnat penslarna vid staffliet och tagit en runda på tomten med ögon på helspänn. Igår var det dags. Nu är årets första snokar äntligen på plats vid Stugan.

Jag har under flera år dokumenterat dem med kameran och igår lyckades jag fånga två stycken på bild. Det är ett sätt för mig att lära känna individerna. (Se faktaruta om mina snokar vid Stugan i spalten till höger).
Liksom tidigare år noterar jag direkt att det finns anlag för fläcklöshet, snokens typiska gula nackfläckar saknas, i delar av "mitt" bestånd, vilket är en naturlig variation. Redan en av de första två jag ser är således helsvart.



Det blir spännande att se hur många individer som jag lyckas finna i år. Populationen maxade för tre år sedan med åtminstone tjugo olika snokar i trädgården. Därefter kraschade beståndet och sommaren 2011 såg jag bara en snok. I fjol blev det några fler och idag, den 22 april, således de första två för år 2013.
Det är spännande att se hur fortsättningen blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar