måndag 3 december 2012

3 december - Aktuella älgobservationer

.
Jag är inte bortskämd med observationer av älg i min hembygd numera. Det var mer förr om jag så säger, framför allt på 80-talet, då man garanterat såg åtskilligt med älg varje år.
Därför känns det glädjande och överraskande att jag den senaste veckan har sett älg vid tre tillfällen.

Första gången var i onsdags då två älgtjurar med mäktiga horn tittade på oss, Ulla och mig, då vi passerade på E4 vid Väderstad. Vi var på väg till min mors 89-årsdag, i tilltagande snöslask.
Strax därefter var det dags igen, vid Tolefors strax innan Linköping, där en älgko med två välvuxna kalvar trängde sig fram längs viltstänglset.


Få djur är väl så pampigt fotograferade som älgar. Denna  bild tillhör väl inte gräddan, men jag lovar, det är verkligen älgar som jag  fått in i trehundratelet på 500 m avstånd. Tåkerns vass i bakgrunden.

Idag igen! En älgko med kalv betar på åkerkanten under dikesvallen nära gården Holmen vid Tåkern. De hade jag inte sett utan snö. Deras mörka kroppar stod fint mot det vita och och därmed lyckades jag upptäcka dem trots stort avstånd.

Jag konstaterar att det är extra trevligt att se så många älgar så nära efter årets huvudsakligen avslutade jakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar